برای اتصال دو فضا با اختلاف سطح از یک سطح شیب دار استفاده می شود که اصطلاحا به آن رمپ گفته می شود.
رمپ ها به 3 دسته تقسیم بندی می شوند:
1- آدم رو
2- معلولین
3- رمپ خودرو
در این مقاله به بررسی اصول و ضوابط طراحی رمپ در پارکینگ ها پرداخته می شود.
نحوه نمایش رمپ در پلان های معماری
از نکاتی که باید در طراحی رمپ به آن توجه نمود:
_ شیب رمپ
1- رمپ با شیب کم: در این دسته از رمپ ها درصد شیب رمپ 10 درصد می باشد.
2- رمپ با شیب متوسط: درصد شیب این دسته رمپ ها بین 10 تا 16 درصد می باشد.
3- رمپ با شیب زیاد: این دسته رمپ ها شیبی در حدود 16 تا 40 درصد دارند.
* حداکثر شیب در رمپ خودرو 15 درصد می باشد که منظور از این درصد این است که به ازای هر یک متر طول رمپ مقدار تغییر ارتفاع رمپ را بر حسب سانتی متر مشخص می کند.
هم چنین در تمامی رمپ ها در یک متر ابتدایی و انتهایی رمپ باید شیب حداکثر 10 درصدی داشته باشند.
_ عرض رمپ
در طراحی رمپ خودرو حداقل عرض رمپ های یکطرفه 3.5 متر می باشد که فقط یک خودرو می تواند از آن عبور کند و در رمپ های دو طرفه با حداقل عرض 5 متر همزمان دو خودرو می توانند به صورت رفت و برگشت عبور کنند.
هم چنین در رمپ های چرخشی حداقل عرض مورد نیاز 3.75 می باشد.
در پارکینگ هایی که ظرفیت آن ها کمتر از 24 خودرو می باشد می توان از رمپ یکطرفه استفاده نمود اما در پارکینگ هایی با ظرفیت بیشتر از 24 خودرو استفاده از رمپ دوطرفه با حداقل عرض 5 متر الزامی است.
_ محاسبه طول رمپ های چرخشی
رمپ های چرخشی به دلیل شکل گردشی که دارند بیشتر برای پارکینگ های طبقاتی استفاده می گردند. در رمپ های چرخشی طبق ضوابط مقررات ملی ساختمان حداقل شعاع میانی فضای چرخش خودرو 5 متر است.
برای محاسبه طول رمپ در قسمت چرخشی می توان طول ربع دایره را با استفاده از فرمول زیر به دست آورد:
اما اگر در طراحی یک رمپ قسمت چرخشی به شکل ربع دایره نبود با استفاده از فرمول زیر می توان طول رمپ را محاسبه نمود.
_ عدم سرگیری رمپ
با توجه به ضوابط مقررات ملی ساختمان در طراحی رمپ ساختمان ها حداقل فاصله آزاد بین رمپ و سقف روی آن 2.20 در نظر گرفته می شود.
_ ترسیم هاشور رمپ بر اساس قرارگیری آبروها در نقشه ها
اگر در رمپ آبرو( کانیو) آن در وسط رمپ قرار بگیرد هاشور باید به سمت پایین زده شود.
ولی اگر آبروهای آن در کناره های رمپ قرار گرفت هاشور رمپ به سمت بالا زده شود.
_ جزییات اجرایی رمپ
اگر شیب رمپ رعایت نشود موجب لیز خوردن خودرو و خسارات جدی می گردد. به همین دلیل برای پیشگیری از این اتفاق شیب رمپ به صورت آجدار ساخته می شود. شکل آج ها از رو به رو شبیه بریدگی هایی حدودا 2 سانتی متری است.
در طراحی رمپ برای جلوگیری از خطرات احتمالی به خصوص در قسمت پیچ ها باید از تجهیزات نوری مناسب، علائم ترافیکی و ترجیحا آینه های محدب ترافیکی استفاده نمود.
سلام
با تشکر از مطالب مفیدی که به اشتراک گذاشته اید. در مبحث طراحی رمپ چرخشی در واحد های مسکونی، اشاره ای به زاویه ورود به رمپ چرخشی از محل گردش 5×5 اشاره ای نشده است. آیا مرکز شعاع چرخش باید در امتداد ضلع خروجی محل گردش باشد یا می تواند عقبتر باشد و به چه میزان؟ یا به عبارت دیگر آیا شعاع چرخش رمپ باید با اضلاع محل گردش 5×5 مماس باشد یا زاویه می تواند داشته باشد. به چه مقدار؟
سلام
با تشکر از مطالب مفیدی که به اشتراک گذاشته اید. در مبحث طراحی رمپ چرخشی در واحد های مسکونی، اشاره ای به زاویه ورود به رمپ چرخشی از محل گردش 5×5 اشاره ای نشده است. آیا مرکز شعاع چرخش باید در امتداد ضلع خروجی محل گردش باشد یا می تواند عقبتر باشد و به چه میزان؟ یا به عبارت دیگر آیا شعاع چرخش رمپ باید با اضلاع محل گردش 5×5 مماس باشد یا زاویه می تواند داشته باشد. به چه مقدار؟
شکوریان
پیمانکار ذیصلاح اصلاح رمپ میتوانید معرفی کنید.
ممنون میشم راهنمایی کنید
09121932695
مختصر و مفید. …. ممنون
سلام نحوه ای پیاده سازی رمپ هم توضیح کامل بدید با تشکر
بسیار خوب و منظم و خوانا و طراحی صفحه عالی
بسیار عالی و مفید.ممنون از وقتی که با عشق برای همکاران و دوستان خود میگذارید
عالی عالی
مطالب و عکس ها عالی بودن، خیلی ساده و درست مطلب مفهوم شد
ممنونم